Pół
wieku Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pruszczu Gdańskim
W dniu 5 grudnia 2019 r. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w
Pruszczu Gdańskim obchodziła pięćdziesięciolecie swojej działalności.
Uroczystości zorganizowane z tej okazji odbyły się w Centrum Kultury i
Sportu w Pruszczu Gdańskim przy ulicy Chopina 34. Wśród gości byli
emerytowani dyrektorzy i pracownicy poradni, dyrektorzy placówek
oświatowych, które poradnia wspiera swoimi działaniami, a także
przedstawiciele Rady Powiatu, Rady Miasta, Kuratorium Oświaty oraz
placówek działających na rzecz dziecka i jego rodziny w powiecie
gdańskim. Zaszczyciła nas swoją obecnością prof. Marta Bogdanowicz, od
dawna zaprzyjaźniona z panią dyrektor i poradnią. Podczas uroczystości
goście obejrzeli prezentację przygotowaną przez Katarzynę
Kordecką-Karnath, w której przedstawiono historię placówki, a także
prezentację dotyczącą obecnego funkcjonowania poradni przedstawioną
przed dyrektora Ewę Jakacką. Obchody były świetną okazją do wręczenia
nagród starosty gdańskiego paniom Beacie Szpakowskiej i Urszuli
Serafin. Na uroczystości głos zabrało wiele osób, w tym prof. Marta
Bogdanowicz, przedstawiciele władz i dyrektorzy placówek Na scenie
pięknie zatańczyły i zaśpiewały przedszkolaki z Terapeutycznego Punktu
Przedszkolnego Niebieski Koralik. Żeby w pełni docenić ten popis,
należy uświadomić sobie, że został poprzedzony ogromem pracy ‒ maluchy,
które wzięły w nim udział dotknięte są zaburzeniami rozwoju ze spektrum
autyzmu. Zebrani goście wysłuchali kilku utworów wykonanych przez
IKSTET ‒ kilkuosobowy amatorski zespół instrumentów dętych, w którym
rozwijają swoje pozazawodowe umiejętności dwie panie pracujące w
poradni. Po części oficjalnej wszyscy goście zostali zaproszeni na
wyśmienity poczęstunek przygotowany przez uczniów z Zespołu Szkół
Rolniczych w Rusocinie, a na pamiątkę zdarzenia otrzymali piękne
pierniczki z logo poradni, wykonane przez Żywillę Okłę.
Historia placówki
Z okazji okrągłej rocznicy istnienia poradni warto pokrótce przypomnieć
jej historię. Placówka rozpoczęła działalność pierwszego września 1969
r. pod nazwą Poradnia Wychowawczo-Zawodowa. Pierwsza siedziba
instytucji znajdowała się w budynku starej Szkoły Podstawowej nr 2 przy
ul. Wojska Polskiego 39. Kierownikiem poradni został mgr Szczepan
Skrzypiec. W 1977 r. poradnię przeniesiono do budynku przy ul.
Grunwaldzkiej 25, a w 1983 r. do budynku Zakładu Opieki Zdrowotnej. W
dniu 14 września 1993 r. placówkę przekształcono w Poradnię
Psychologiczno-Pedagogiczną, a w 1999 r. jej organem prowadzącym został
powiat gdański. Od 2000 r. poradnia znajduje się w budynku Zespołu
Szkół Ogrodniczych i Ogólnokształcących przy ul. Wojska Polskiego 2.
Współczesność
W 2007 r. dyrektorem poradni została Ewa Jakacka. Poradnia zajmuje całą
najwyższą kondygnacją budynku, w którym niegdyś mieścił się internat
szkoły. Wnętrze zostało gruntownie wyremontowane w 2014 roku,
zamontowano również windę. Poradnia posiada dwanaście nowocześnie
wyposażonych gabinetów, w których psychologowie, pedagodzy, logopedzi i
lekarze diagnozują, prowadzą terapię i konsultacje. Klienci korzystają
z dwóch wygodnych, przestronnych poczekalni zaopatrzonych w zabawki
edukacyjne, puzzle itp. Jest nawet kącik do pielęgnacji niemowląt. W
doskonale wyposażonej sali odbywają się zajęcia integracji
sensorycznej, a w salach konferencyjnej i terapeutycznej ‒ zajęcia
grupowe dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Odbywają się tu: Szkoła dla
Rodziców, spotkania Zespołu Samokształceniowego Psychologów i
Pedagogów, Zespołu Samokształceniowego Logopedów, spotkania szkoleniowe
z cyklu Pedagogiczne Inspiracje oraz wiele innych.
Poradnia zatrudnia wysoko wykwalifikowanych psychologów, pedagogów,
neurologopedów i lekarzy. Od 2005 r. wydaje orzeczenia i opinie dla
dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku i słuchu, a od 2010 r.
dla dzieci i młodzieży z autyzmem. Pracownicy systematycznie
uczestniczą w szkoleniach, kursach i konferencjach. Łączą wiedzę i
doświadczenie z zapałem i wewnętrzną motywacją do rozwiązywania
problemów dzieci i ich rodzin. Wykonują wiele różnorodnych zadań i
rozwiązują wciąż nowe problemy. Angażują się w działania prowadzone w
środowisku. Jeżdżą do przedszkoli, szkół i innych placówek, aby
prowadzić tam działania diagnostyczne, pracować z zespołami klasowymi,
udzielać konsultacji nauczycielom i rodzicom oraz szkolić rady
pedagogiczne. Pracownicy poradni stanowią dobrze współpracujący i
sprawnie zarządzany zespół, który śmiało patrzy w przyszłość.
|