WYRÓWNYWANIE
SZANS EDUKACYJNYCH
MŁODZIEŻY
WIEJSKIEJ POWIATU GDAŃSKIEGO
Projekt
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w
ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
zrealizowany
przez Poradnię w okresie od 01.01.2009 r. do 31.12.2009 r.
W
projekcie wzięły udział wszystkie gimnazja z gmin wiejskich
powiatu gdańskiego, łącznie 25 placówek. Pomocą zostało
objętych 625 uczniów oraz ich wychowawcy i nauczyciele.
Badania ankietowe wykonane na zakończenie projektu wykazały, że
taka inicjatywa była bardzo potrzebna w środowisku, w którym
stale rośnie liczba problemów młodzieży, a dostęp do
specjalistycznej pomocy jest utrudniony. Objęcie pomocą
najtrudniejszego etapu edukacji szkolnej i szczególnie
trudnych obszarów wiejskich było pilną potrzebą środowiska,
naprzeciw której wyszła inicjatywa realizacji projektu.
-
Wyposażenie młodzieży w kompetencje
psychospołeczne,
takie jak: lepsze komunikowanie się z ludźmi, radzenie sobie w
sytuacjach stresowych, rozwiązywanie konfliktów, zwiększenie wiary we
własne możliwości i motywacji do nauki.
-
Pomoc w planowaniu ścieżki rozwoju
zawodowego.
-
Specjalistyczne wsparcie nauczycieli
i wychowawców.
Każda
z klas uczestniczących w programie wzięła udział w 8 warsztatach
terapeutyczno-rozwojowych prowadzonych przez psychologa i pedagoga na
terenie danej placówki. Tematyka przeprowadzonych warsztatów:
-
Komunikacja
międzyludzka.
-
Pokonywanie
barier w kontaktach z ludźmi.
-
Rozwiązywanie
konfliktów.
-
Stres
w życiu
człowieka.
-
Zachowania
asertywne jako alternatywa dla agresji i uległości.
-
Efektywne
uczenie się i rozwiązywanie problemów.
-
W
sidłach uzależnień.
-
Kim
jestem? Poszukiwanie własnej tożsamości.
Młodzież
uczestnicząca w warsztatach otrzymała zestawy materiałów
(segregatory, notesy, pisaki, długopisy, ołówki itp.) oraz
mogła korzystać z poczęstunku (napoje, słodycze itp.) podczas
każdego ze spotkań.
Uczniowie
i nauczyciele szkół biorących udział w projekcie korzystali
z indywidualnych konsultacji ze specjalistami Poradni na terenie
swojej szkoły. Była to okazja do uzyskania pomocy i wsparcia w
rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych.
Zajęcia
były nastawione na rozpoznawanie predyspozycji zawodowych uczniów,
informowanie o korzyściach płynących z wyboru danej ścieżki
edukacyjnej oraz możliwościach dalszego kształcenia w kontekście
uwarunkowań rynku pracy.
Wychowawcom
i nauczycielom szkół udostępniono książki wspierające ich
pracę z młodzieżą. Wypożyczanie książek odbywało się poprzez
pracowników Poradni, którzy przywozili zamówione
pozycje do szkół.
|