Banerek
Aktualności
Koronawirus – materiały
Autyzm
Zdaniem nauczyciela
Pracownicy
Oferta
Rejon działania
Statut
Historia
Kalendarium
Fundusze UE
Ewaluacja
Publikacje
Dokumenty
Kontakt
Galeria
 

           biuletyn informacji publicznej

ul. Wojska Polskiego 2
83-000 Pruszcz Gdański

tel./fax. 58/682-33-04

769-00-09-46

e-mail: 

sekretariat@poradniapruszcz.pl


Kwiecień miesiącem wiedzy na temat autyzmu


Światowy Dzień Świadomości Autyzmu został ustanowiony przez ONZ i przypada na
2 kwietnia. Jego celem jest podnoszenie świadomości ludzi na temat zaburzeń związanych ze spektrum autyzmu. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu to dzień, w którym na znak solidarności z osobami z autyzmem i ich rodzinami, budynki na całym świecie są podświetlane na niebiesko. W Polsce były to m.in.: Pałac Kultury i Nauki, katowicki Spodek, most Śląsko-Dąbrowski, Kładka Ojca Bernatka w Krakowie, Galeria Echo w Kielcach, Filharmonia Podlaska, a także budynki KGHM Polska Miedź S.A.

Czym jest autyzm?


Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już
u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia. Autyzm daje zmysłom błędne wskazówki, dlatego osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych inaczej odbierają światło, obrazy i dźwięki, odmiennie odczuwają dotyk, zapach, smak czy ból. Często funkcjonują jakby we własnym świecie, „za niewidzialną szybą” – żyją wśród rówieśników, ale tak naprawdę obok nich. Nie włączają się do rozmowy ani zabawy, nie nawiązują kontaktu wzrokowego. Szybko się zniechęcają, nie poddając się regułom gry, chcą zrobić coś po swojemu, a gdy tego nie mogą – wpadają w niekontrolowaną złość lub agresję, ponieważ nie rozumieją reguł życia społecznego w sposób naturalny,
a muszą się ich nauczyć. Mają też trudności z odczytywaniem emocji, rozumieniem ich przyczyn oraz intencji czyichś działań. Mają trudności z komunikacją. Zdarza się, że nie mówią i porozumiewają się za pomocą form alternatywnych, np. piktogramów, aplikacji. Ich mowa bywa monotonna, nadmiernie przyspieszona lub spowolniona, bez intonacji oznaczającej pytanie lub koniec zdania.
Zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych” (ASD – autism spectrum disorder).
Jako całościowe zaburzenie rozwojowe, autyzm ma wpływ na wszystkie obszary funkcjonowania dziecka. Powoduje zaburzenia relacji społecznych i kontaktu, trudności
z podporządkowaniem się regułom społecznym wynikające z braku ich zrozumienia. Często dzieci autystyczne nie mówią, nie komunikują się gestem, mają trudności ze wskazywaniem, naśladowaniem, spełnianiem poleceń. Jeśli dzieci mówią, to są to często echolalie, czyli powtarzanie usłyszanych słów lub nawet całych zdań Nie potrafią one tworzyć dłuższych rozbudowanych wypowiedzi, mają trudności z inicjowaniem i podtrzymywaniem wymiany konwersacyjnej. Cechuje je brak lub ograniczenie rozumienia pojęć abstrakcyjnych. Nawet dobrze funkcjonujący autyści mają problemy z pragmatyką języka. Dodatkowo obserwuje się u nich zaburzenia zachowania – liczne stereotypie i rytuały, koncentrowanie się na niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów, skrajne formy zaburzeń koncentracji.
U niektórych pojawiają się także zachowania agresywne i autoagresywne.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pruszczu Gdańskim wydaje orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci/uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, umożliwiające dostosowanie wymagań edukacyjnych oraz udzielanie niezbędnego wsparcia specjalistów. Poradnia dysponuje najnowszymi testami i wykwalifikowaną kadrą specjalistów, którzy mają doświadczenie w diagnozie i terapii osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Wczesna diagnoza i intensywna terapia może prowadzić do poprawy funkcjonowania osoby z autyzmem. Jednak u większości osób niepełnosprawność z powodu autyzmu pozostaje do końca życia. U niektórych, w efekcie prowadzonej terapii, objawy autyzmu stają się dyskretne i osłabione.

Opracowanie – psycholog Jolanta Zianowicz-Szulfer

www.synapis.org.pl
www.spoa.org.pl
https://naszautyzm.wixsite.com/stowarzyszenie











© copyright 2010-2020 Wykonanie i administracja: Piotr Badowski